Het onstaan van KikFit
In 2014 is mijn vrouw, Renske, gestopt met haar baan, om te starten als zelfstandig ondernemer. Zij begon haar eigen bedrijf als gewichtsconsulent.
Langzamerhand kon Renske steeds meer cliënten aannemen. Dit was goed, maar we merkten dat ze, vooral toen ons zoontje geboren was, het té druk had. En wel zo dat het niet helemaal in verhouding stond met haar verdiensten.
Ik ontdekte dat het grootste deel van haar tijd niet zozeer ging zitten in het directe cliëntencontact, maar in de administratie. We onderzochten welke software er op de markt was, om haar werk uit handen te nemen. Maar de meeste software richtte zich maar op één specifiek onderdeel van het werk, of was te duur voor wat het te bieden had.
Dus ik deed wat iedere goede echtgenoot zou doen die ook webdeveloper is: ik maakte het programma zelf.
Tijd besparen
Als eerste zorgde ik ervoor dat ze een database kreeg van al haar cliënten. Geen losse Word-documenten meer.
Het opstellen van facturen kostte haar ontzettend veel tijd. Ik maakte een facturatiesysteem, dat haar dit allemaal uit handen neemt en dat ook automatisch PDF’s genereert.
Een cliëntendatabase en een facturatiesysteem. Ik dacht dat het daar bij zou blijven. Maar ik kon het niet laten om het programma verder te perfectioneren; ik bleef Renske vragen of ik haar niet nog meer werk uit handen kon nemen. Zij dacht dat dat niet mogelijk was. Het maken van weekschema’s voor haar cliënten was wel een vrij tijdrovende klus, maar ze vond dat dat echt mensenwerk was en zou blijven.
Dat klopt in zekere zin, want ze bekijkt per cliënt wat het beste bij hem of haar past en ze moet voor een hele week, voor iedere dag en voor ieder dagdeel een opsomming maken van wat de cliënt gaat eten.
Ik maakte het makkelijk om de weekschema’s online toe te voegen aan het dossier van een cliënt. En wat bleek tijdens het bouwen? Renske hergebruikte heel vaak de eetmomenten. Dus ik maakte het zo dat ieder eerder ingevuld eetmoment bewaard werd en met een “autocomplete” zo weer opnieuw gebruikt kon worden. Dit heeft er voor gezorgd dat het maken van weekschema’s steeds sneller ging!
Eén van de grootste ergernissen voor Renske was de printer. Ze printte weekmenu’s en recepten die ze aan haar cliënten wilde meegeven. Nu hebben we wel een laserprinter, dus gelukkig kunnen we veel printen voordat de toner vervangen moet worden. Toch leverde dit apparaat Renske een hoop frustraties op. Vastzittend papier, onverwachts kalibreren, storingen, lang moeten wachten enzovoorts.
De oplossing was: zo veel mogelijk digitaal te doen. Standaard alles per mail sturen en alleen printen als de cliënt dit echt graag wil. Maar al snel bleek dat het rondsturen van (soms forse) bestanden per mail ook niet ideaal was.
In plaats daarvan maakte ik een portaal voor cliënten zodat ze zelf kunnen inloggen en hun eigen gegevens kunnen benaderen en inzien. Renske hoeft nu alleen nog maar een document te koppelen aan een cliënt en dat is dan meteen zichtbaar voor die persoon. Hij of zij kan daarnaast ook weegmomenten en weekschema’s bekijken.
Later kwamen er nog meer functies bij om facturen in 1x te mailen en ze aan te maken d.m.v. een agenda import.
Hét systeem voor álle gewichtsconsulenten?
Het systeem was nu goed genoeg. Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering maar al het laaghangende fruit was nu wel geplukt. Verdere verbetering zou waarschijnlijk meer tijd kosten dan het zou opleveren voor 1 persoon.
Maar wát als het systeem door honderd andere gewichtsconsulenten gebruikt zou worden? Dan zou iedere functie die een tijdsbesparing van 10 minuten per week oplevert ruim 16 uur in zijn totaliteit opleveren!
Begin 2019 besloot ik dit te gaan testen. Renske plaatste een bericht in de besloten Facebook gewichtsconsulenten groep. Haar vraag was of er interesse bestond voor een dergelijk systeem. Veel mensen reageerden enthousiast. Daarna heb ik een aantal keer een demo gegeven aan verschillende gewichtsconsulenten in Nederland. Dit leverde al direct een aantal klanten op.
Het was mij duidelijk: ik moest dit systeem op de markt gaan zetten om andere gewichtsconsulenten ook te helpen veel tijd te besparen en hen saai werk uit handen te nemen.